Уроки


Вчитель Зламан С. В.
УРОК З БІОЛОГІЇ  11 КЛАС
ТЕМА:
Особливості ембріонального розвитку людини
Мета: створити умови для:

  •    усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
  •   розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
  •  формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
  •    усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Обладнання: презентація, відеофільм «Ембріональний розвиток людини», відеофільм «Щаслива сім’я», комп’ютер, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований. Урок-презентація.
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, елементи проектної технології, інтерактивний прийом «Мікрофон», робота в групах, ігрові технології, прийом «Обери позицію».
Міжпредметні зв’язки: біологія, українська література
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап (учні обєднані у три групи)
Розминка «Налаштовуємось на позитив»
- Добрий день. Рада вас бачити. Для того, щоб урок пройшов вдало, давайте побажаємо один одному ….. (вчитель починає висловлювати побажання учням однієї групи, вони передають іншій і т.д.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка вивченого матеріалу.
Використання презентації Prezi:
Слайд 1
Епіграф уроку                                   Кожна людини – чия-небудь дитина
- Кожен із вас добре розуміє даний вислів. Всі ми люди і були народжені мамою. Але до того ми пройшли складний процес зародження і ембріонального розвитку. Отож, хто така людина?
Вірш
Життя буяє, життя радіє
Завжди людина про щастя мріє
А що це – щастя?
Сімя? Багатство?
Кохання? Спокій? Чи марнотратство?
А що це мрія? І що то буде?
Чогось не стане? Чи хтось прибуде?
І що за слово таке «людина»?
Біоістота чи може диво?
А як видумає, коли людина починає жити? Одні вважають, що життя починається коли зливаються статеві клітини, інші – коли починає битися серце, треті – коли дитина народжується. Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись і ми спробуємо в цьому розібратися. Отож, ми продовжуємо вивчати тему «Індивідуальний розвиток організмів». А сьогодні ми дізнаємось про зародковий розвиток людини. Слайд 2. Ми заглянемо туди, куди наші предки заглянути не могли. Але, щоб здійснити цю подорож, потрібно розкодувати карту нашої мандрівки.
Перевірка вивченого матеріалу. Завдання «Відгадай малюнок»
В учнів є листок контролю, де вони записують відповіді.
Слайд 3
1. Як називається процес, зображений на малюнку?
Слайд 4
2. Як називається структура, зображена на малюнку? (Бластула)
Слайд 5
3. Як називаються зародкові шари, позначені цифрами1 і 2? (1 – ектодерма; 2- ентодерма).
Слайд 6
4. Як називається зародковий листок, позначений стрілкою? (Мезодерма)
Слайд 7
5. Який вчений ображений на фото? (С. Г. Навашин)
Слайд 8
6. Який процес відкрив цей вчений? (подвійне запліднення у покритонасінних)
Слайд 9
7. Що утворюється після злиття спермія і яйцеклітини? (зигота, зародок)
Слайд 10
8. Що утворюється після злиття спермія і центральної клітини? (вторинний ендосперм)
Слайд 11
9. З якого зародкового шару формується орган, зображений на малюнку? (мезодерма)
Слайд 12
10. З якого зародкового шару формується орган, зображений на малюнку? (ентодерма)
Слайд 13
11. З якого зародкового шару формується орган, зображений на малюнку? (ектодерма)
Слайд 14
12. Як називається процес, зображений на малюнку? (запліднення)

№ запитання
Відповідь
Скорегована відповідь
Бали
1.      



2.      



3.      



4.      



5.      



6.      



7.      



8.      



9.      



10. 



11. 



12. 



Всього



Словникова робота
З темою, яку ми будемо сьогодні вивчати, ви вже  знайомились у 9 класі. Домашнє завдання було повторити основні терміни, які ми сьогодні будемо використовувати:
·        Вагітність
·        Імплантація
·        Плацента
·        Пуповина
·        Контрацепція
·        Контрацептиви

ІІІ. Мотивація начальної діяльності.
На фоні музики:
         Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.
         Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.
Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.
         Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.
         Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.
         І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:
         - Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш,  не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.
         Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив перший крок...
         Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...
Це просто казка, казка, яку я розповідала своєму сину, коли він просив розповісти, яким він був маленьким. А яке воно життя до народження?
Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.
1.     Гра «Передай далі»
Вчитель:
- Пригадаємо, хто більший – яйцеклітина чи сперматозоїд? (яйцеклітина)
- Хто здатний до руху: яйцеклітина чи сперматозоїд? (сперматозоїд)
- У мене в руках мяч. Він виконує роль яйцеклітини. А на столах лежать маленькі папірці – сперматозоїди. Ваше завдання: дівчата передають м’яч, а хлопці обліплюють його папірцями.

Результат: мяч вкритий папірцями. Так виглядає яйцеклітина після запліднення.
Звичайно, це тільки модель, але насправді все так і відбувається. Яйцеклітину атакує велика кількість сперматозоїдів, але лише одному  них вдасться проникнути всередину. Отож, запліднення відбулося. Утворилась людина. Якої ще ніколи не було на світі і ніколи вже не буде. А далі зигота почне ділитися і надовго поселиться в організмі жінки. Пройде більше 9 місяців або 40 тижнів або 270 днів, перш ніж ця людина побачить світ. А вирахувати день пологів можна за формулою:
Від першого дня останньої менструації відняти 3 місяці і додати 7 днів.
За це період плід збільшиться у 6 млн. разів і буде складатися з 200 млн. клітин. Його чекатимуть складні випробування, але все по порядку.

2.     Відеопрезентація «Ембріогенез людини»
Учні переглядають відеофільм «Ембріогенез людини», вчитель коментує основні процеси, які відбуваються.
Текст відеопрезентації:
Протягом першого тижня запліднена яйцеклітина або як її називають бластоциста потрапляє в матку. Розміри її не перевищують кінчика кулькової ручки. Протягом наступних днів клітини бластоцисти розподіляться наступним чином: із внутрішнього шару в майбутньому сформується тіло дитини, зовнішній шар перетвориться на плаценту або дитяче місце. Після цього бластоциста прориває захисну оболонку і імплантується в мякі стінки матки. Приблизно на 5 тиждень розміри ембріона відповідають розміру насінини кунжуту. Клітини які раніше складали внутрішню оболонку бластоцисти починають знову розподілятися. Завдяки цьому ембріон набуває  звичної для нього форми. Починають формуватися основні органи. Мозок і хребет можна роздивитися через шкіру, яка добре просвічується. В цей же час формується кровоносна система ембріона. На 5 тиждень йог серце починає битися. Зараз малюк більше схожий на пуголовка, ніж на дитину. Корисні речовини і кисень він отримує через щойно сформовану плаценту і пуповину. На 9 тиждень зародковий хвостик зникає. З кожним днем плід все більше стає схожим на людину. У нього починають рости кінцівки і пальці. Формуються ніс, рот, очі і маленькі вуха. Малюк за розмірами подібний до виноградини і має масу менше 30 гр. В 10 тижнів малюк не перевищує розміру апельсину. У нього формуються риси обличчя і зачатки майбутніх зубів. Протягом наступних тижнів у нього почнуть швидко рости і розвиватись всі органи і системи органів. Перетинки між пальцями рук і ніг зникають, почнуть формуватися нігті і пучки пальців. Він вже може стискати пальці рук і ніг. У малюка поступово розвиваються м’язи і рефлекси, завдяки яким він починає рухати кінцівками і всім тілом. Жінка відчути ці рухи ще не може. Через прозору шкіру можна помітити життєво важливі органи: мозок, нервову систему, кишечник і печінку, яка починає виробляти еритроцити. Кров постійно циркулює в судинах пуповини. Через одну вену до плода потрапляє кисень і збагачена поживними речовинами кров. Після цього дві артерії виводять кров назад. Приблизно на 12 тиждень нирки починають виробляти сечу, яку він буде виділяти в навколоплідну рідину. Потім малюк проковтне цю рідину і все почнеться знову.  В 14 тижнів повністю сформовані очі і вуха малюка. Він починає мружитись і хмурити брови. Закінчується перший триместр вагітності.

У другому триместрі малюк збільшиться у розмірі більш як у 2 рази. Оскільки росте організм дитини, то і її нервова система теж розвивається дуже швидко. Нерви зєднують мозок з іншими частинами тіла. Вони ідуть від головного мозку по мозковому стовбурі, спускаються до хребта, а далі йдуть по всьому тулубі і кінцівках. Скелет плода теж змінюється. Хрящі стають все більш твердішими і перетворюються на кістки. Розвиваються органи чуттів. У мозку формуються ділянки, які відповідають за відчуття запаху, смаку, звуку, зорового сприйняття. В цей час малюк чує серцебиття матері і її голос. Дитина може смоктати свій пальчик. В 18-20 тижнів мама відчує перші рухи плода. З часом ці рухи стануть сильнішими і частішими.  В цей час малюк важить 280 гр і має зріст 25 см. 20 тиждень – середина вагітності. Рухи дитини стають все сильнішим. Вона може доторкатися до пуповини, свого обличчя. В 23 тижні малюк навчиться ковтати, а мама може відчути як всередині неї хтось ікає. Це явище є абсолютно нормальним і скоро минає. В легенях малюка формуються мільйон крихітних відростків – бронхіол. Дитина вже починає дихати, вдихаючи і видихаючи невелику кількість навколоплідної рідини. В 27 тижнів малюк може рефлекторно відкривати очі. Але бачити він ще не може. Вага – 1 кг. Зріст 33 см. Другий триместр закінчується.

Під час останнього триместру вага дитини збільшиться майже у три рази. Зявиться жировий шар, який допоможе йому зберегти тепло після народження. Скелет малюка стає все більш сильнішим, але кістки черепа не встигають зростися, вони накладаються одна на одну під час народження. В головному мозку формуються мільярди нейронів. Вони створюють зв’язки, які допомагають малюку сприймати інформацію, доки він знаходиться у тілі жінки і після народження. Малюк вже відкриває очі і бачить світло. В цей час корисно розмовляти з дитиною, співати їй. Перед пологами шкіра очищується від первинного мастила. Це речовина, яка покриває все тіло і захищає його від навколоплідної рідини. Малюк проковтує частинки цієї речовини. Вони проходять через травний тракт і формують первинний кал – міконій. В 32-36 тижнів шкіра малюка рожева і чиста. Вага – близько 3 кг, зріст -45 см. В цей час малюк перевертається вниз головою і готується до народження.

Робота з табличкою. Встановлення правильної відповідності.
І триместр вагітності (1-14 тиждень)
1 тиж.
Закладається головний мозок, зачатки кінцівок. Серце починає скорочуватись
2 тиж.
Формуються кровоносні судини, серце у вигляді трубки, кров, пуповина
3 тиж.
Шкіра виглядає прозорою, починає рости волосся. Плід починає рухатись
4 тиж.
Ділення зиготи, формування морули і бластоцисти. Імплантація
5 тиж.
Закінчується формування органів і частин тіла
6 тиж.
Зародок називається плодом
7-8 тиж.
Розвиваються всі внутрішні органи і частини тіла
9 тиж.
Закладається хребет, нервова трубка
12-13 тижнів
Клітини спеціалізуються, формуються три шари зародкових клітин
14 тиж.
Формуються очі і вуха
ІІ триместр вагітності (16-26)
16 тиж.
Період інтенсивного збільшення ваги. Дитина чує мамин голос, серцебиття
18 тиж.
Очі відкриваються і здатні сприймати світло
20 тиж.
Поліпшуються рефлекторні рухи, а рухи тіла стають сильнішими.
Розвиваються легені. Дитина може засинати і прокидатися
22 тиж.
Жінка відчуває перші рухи плода. Дитина смокче пальчик. Починають працювати нирки
24 тиж.
Малюк може моргати, виробляються хапальні рухи, відкривається рот
26 тиж.
Період росту всіх систем органів. Шкіра вкрита спеціальним захисним мастилом

ІІІ триместр вагітності (27-40)

28 тиж.
Дитина сформована і готова до народження
30 тиж.
Легені розвинені. Розвинений хапальний рефлекс
32 тиж.
Плід активно рухається, реагує на гучні звуки
36 тиж.
Плід перевертається і укладається голівкою вниз
36-40 тиж.
Шкіра потовщується і стає рожевою. Дитина росте дуже швидко

Відповідь
І триместр вагітності (1-14 тиждень)
1 тиж.
Ділення зиготи, формування морули і бластоцисти. Імплантація.
2 тиж.
Клітини спеціалізуються, формуються три шари зародкових клітин
3 тиж.
Закладається хребет, нервова трубка
4 тиж.
Формуються кровоносні судини, серце у вигляді трубки, кров, пуповина
5 тиж.
Закладається головний мозок, зачатки кінцівок. Серце починає скорочуватись
6 тиж.
Формуються очі і вуха
7-8 тиж.
Розвиваються всі внутрішні органи і частини тіла
9 тиж.
Зародок називається плодом
12-13 тижнів
Закінчується формування органів і частин тіла
14 тиж.
Шкіра виглядає прозорою, починає рости волосся. Плід починає рухатись

ІІ триместр вагітності (16-26)
16 тиж.
Малюк може моргати, виробляються хапальні рухи, відкривається рот
18 тиж.
Період росту всіх систем органів. Шкіра вкрита спеціальним захисним мастилом
20 тиж.
Жінка відчуває перші рухи плода. Дитина смокче пальчик. Починають працювати нирки
22 тиж.
Період інтенсивного збільшення ваги. Дитина чує мамин голос, серцебиття
24 тиж.
Поліпшуються рефлекторні рухи, а рухи тіла стають сильнішими.
Розвиваються легені. Дитина може засинати і прокидатися
26 тиж.
Очі відкриваються і здатні сприймати світло

ІІІ триместр вагітності (27-40)
28 тиж.
Плід активно рухається, реагує на гучні звуки
30 тиж.
Шкіра потовщується і стає рожевою. Дитина росте дуже швидко
32 тиж.
Плід перевертається і укладається голівкою вниз
36 тиж.
Легені розвинені. Розвинений хапальний рефлекс
36-40 тиж.
Дитина сформована і готова до народження

Підсумкові запитання:
1.     Коли відбувається імплантація?
2.     Назвіть критичні періоди ембріогенезу людини?
3.     Коли ембріон починає називатись плодом?
4.     Коли плід починає рухатись?
5.     Коли жінка починає відчувати рухи плоду?
6.     Чи змішується кров матері і дитини?
7.     В який період дитина, народжена передчасно може вижити?

3.     Гігієна вагітної жінки:
Слова читає учень 5-ого класу
Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»

2 місяць після зачаття. Сьогодні у мене свято: два місяці я вже існую. Але, на жаль, святкую Я не один-мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить. У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно.
3 місяць після зачаття . Мій друг вже великий, Я зовсім не підріс. Мама все палить і палить, а мені все гірше і гірше. Мама мого друга гуляє на свіжому повітрі, а я, навіть, не знаю, яке воно те чисте повітря. Ось народжусь і побіжу від неї гратись на свіжому повітрі. Я втомився...
4 місяць після зачаття. Сьогодні у мами знов якесь свято, вона їла щось дуже солоне, смажене і гостре., а запивала все це пивом. У мене тепер болить живіт. Я образливо тупнув ніжкою, але вона мене не зрозуміла. А мама мого друга дотримується режиму, їсть фрукти та овочі, молочні продукти. Він добре росте, вже великий, а Я такий, яким він був у три місяці.
5 місяць після зачаття. Вчора у мами були гості і вона, звісно, з ними випила вина. А сьогодні зранку у неї болить голова. Тому вона з’їла якусь пігулку і випила декілька чашок кави. Невже вона не знає, що цього робити не можна? Мені так погано...
6 місяць після зачаття. Тато з мамою сьогодні сперечались. Вони так кричали. Я зрозумів, що зовсім їм не потрібен. Не буду Я у них народжуватись. Не люблю Я їх. Батьки мого друга ніколи не сваряться і завжди з ним розмовляють. Після сварки мама зібрала важкі-важкі сумки і пішла. ЇЇ серце ледве не відмовило від важкого! Розумієте: Я ледве не вмер!
7 місяць після зачаття. Мені вже сім місяців, але виглядаю на шестимісячного. А мені так хочеться бути великим і сильним. Сьогодні моя мама посварилась з мамою мого друга, доводячи їй, що можна ходити в баню і пішла.
Спочатку мені було тепло і добре. А потім стало так тісно і маму десь швидко повезли.
...Раптом я побачив яскраве світло, злякався і закричав. Мене зразу ж обплутали якимись трубочками і накрили скляним ковпаком. Я вже народився, а мій друг народиться через два місяці-здоровим і веселим.
А головний дядечко в білому халаті сказав: «Який він маленький, слабенький та й пальчиків у нього шість»  А я подумав-хіба так не повинно бути?
В медичній карті зроблено запис: Хлопчик. Вага при народженні 2300г, ріст 45 см. Роди-передчасні-на 34 тижні вагітності,яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді. зі сторони внутрішніх органів зміни. Чітко прослідковується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.
Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.
Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.
В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50 см. Роди вчасно на 40 тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патології не виявлені.
Діагноз: здоровий новонароджений.
Вчитель. Які ж фактори впливають на розвиток ембріона?

Робота в групах
Кожна група отримує набір словосполучень про поведінку жінки під час вагітності. Перша група обирає те, що їй дозволяється.
Друга група обирає те, що забороняється.
Третя група – дозволяється, але інколи чи за потребою.
·        Курити
·        Вживати алкоголь
·        Важкі фізичні навантаження
·        Фарбувати волосся
·        Вживати наркотики
·        Їсти червоні ягоди
·        Їсти вночі, їсти за двох
·        Хвилюватись, нервувати
·        Купляти речі для майбутньої дитини
·        Гуляти на свіжому повітрі
·        Їсти овочі і фрукти
·        Слухати приємну музику
·        Розмовляти з малюком
·        Розповідати знайомим про вагітність
·        Фотографуватись
·        Вживати ліки
·        Вживати штучні вітаміни
·        Підстригати волосся
·        Вишивати, вязати
·        Легкі фізичні навантаження
·        Працювати за комютером
·        Пити чай, каву
·        Засмагати
·        Їсти потайки

4.     Проект «Вагітність і забобони»
В давні часи люди були не освічені, а тому те, що не могли пояснити з точки зору науки, придумували свої пояснення. Так виникли безліч забобон.
Давайте розберемось і спробуємо пояснити їх з точки зору біології.
·        Їсти червоні ягоди
Вважалось, якщо мама буде їсти червоні ягоди, то у неї народиться червонощока дитина. Це дійсно так, тому що червоні ягоди є сильними алергенами і тому їх вживати не можна

·        Їсти потайки
Вважалось, що якщо мама буде їсти потайки, то дитина народиться жадібною. Так, це чині, але їсти потайки не можна в будь якому разі. Адже, якщо жінку хтось ненароком злякає, то вона може похлинутись. Та і їжа не буде нормально перетравлюватись, адже жінка буде неспокійною.

·        Купляти речі для майбутньої дитини
Даний забобон прийшов до нас ще з тих часів, коли люди жили бідно і одяг передавався із покоління в покоління. Тому і не купляли наперед нічого. А ще через недосконалість медицини, смертність під час пологів була досить високою. Щоб не витрачати коштів, яких не було люди, нічого і не купували. В наш час тяжко не піддатись купити щось красиве для майбутньої дитини. Все залежить, з якими думками це робиться.

·        Розповідати знайомим про вагітність
Цей звичай теж легко пояснити. До 12 тижнів у жінки може статися викидень. Щоб потім не відповідати на запитання і не вислуховувати співчуття, краще тримати цю таємницю при собі до тих пір, коли не стане справді помітна вагітність.
·        Фотографуватись

Вважається, що енергетика плода ще досить слабенька, а тому фотографування шкодь йому. Було доведено, що дитина під час УЗД закривається ручками. Фотографуватись чи ні – це справа кожного, але краще не пророкувати долю.

·        Підстригати волосся
Вважається, що якщо мама відріже волосся, до дитина народиться без якого-небудь органа. Звичайно, з біологічної точки зору це не можливо, але це пов’язано з тим, що під час вагітності за рахунок збільшення жіночих гормонів волосся стає красивим і швидко росте, тому люди і відрізали його.

·        Вишивати, вязати
Вважалось, що якщо мама буде шити, то дитина народиться німою або народиться дуже неспокійною. Це пояснюється легко, адже сидячий спосіб життя призводить до кисневого голодування і до певних паталогій. А ось в давнину українці мали традицію: мама вишивала вишиту сорочку своїй майбутній дитині як оберіг.

Висновок. Можна вірити чи не вірити всім цім забобонам. Все залежить від того, як людина все сприймає. Адже, і це доведено, самонавіювання не завжди приносить користь.

5. Вчитель: Отож, якщо зигота імплантується в матку, а не в маткову трубу, відбудеться правильне закладання всіх органі і систем, жінка буде дотримуватись всіх правил, через 9 місяців на світ зявиться маленька дитина.

Вислів В. Сухомлинського
Творення людини – найвище напруження всіх наших сил. Це і життєва мудрість, і майстерність, і мистецтво. Діти – не тільки і не стільки джерело щастя. Діти – це щастя, створене вашою працею пам’ятайте про це  іти, юначе, що із завмирання серця чекає години побачення з коханою, і ти, молодий батьку, у коло в колисці співає свою віковічну пісню дитина, і ти, посивілий батько дітей і дідусь онуків своїх.

Кожна дитина повинна рости в щасливій сімї.
Перегляд відео «Щаслива сімя»

6.     Вчитель. Звичайно. Дитина повинна бути бажаною, але так буває не завжди.
Тоді жінка йде на великий гріх – аборт. Щороку в Україні 20% жінок роблять аборти, це приблизно 250 тис. Це ставить Україну на перше місце серед країн Європи по кількості абортів, роблених щороку.

Прослухайте рядки з щоденника, «написані» ненародженою дитиною.
         ...Це станеться сьогодні. Усе готово. Лікарю заплачено. Лікар, огидно посміхаючись, поспішив Її заспокоїти (Він навіть не намагався Її відмовити): операція проходить під наркозом, а тому безболісно. Пожартував: це ж так просто, як вирвати гнилий зуб.. Я оцінив поезію порівняння. ЇЇ нудило...
         Мені залишилося кілька годин...
         Цікаво, що зроблять зі Мною, точніше з тим, що колись було Мною? Сонце на заході перетворюється на вітер. Людина після смерті стає землею... А чим буду Я? Сировиною для медикаментів? Мене використають у косметології? Спустять у каналізацію? Мене, що так хоче жити! Краще не думати про це. Я вже й так на межі божевілля. Мені страшно...
         Мамо, мила, Я хочу, щоб ти знала-Я прощаю тебе...» Не судіте, і не осуджені будете...»Я вірю, що Ти не можеш інакше... Я прощаю Тебе, а Ти прости Мене... Бачить Бог, Я хотів зробити Тебе щасливою, а завдавав лиш болю, сліз, горя. Прости. Якщо для Твого щастя необхідна Моя смерть, що ж я готовий... але чи зробить це Тебе щасливою?
         Це по мене... Запах ліків і болю... Білі халати, біла стеля, білі стіни...Хто сказав, що колір смерті – чорний? Мені страшно... Скоріше б усе скінчилося...
         Який біль! Чому Я повинен його терпіти?! Зробіть мені наркоз! Я теж хочу наркоз... Мамо, матусю, нехай святиться ім’я Твоє... Я все одно Тебе люблю... Любив...

Вірш ненародженої дитини

Чуєш мамо, я в тобі зростаю
Від твого дихання і тепла,
Правда я ще імені не маю,
Ти його мені ще не дала.
Знаєш, мамо, я ще й сам не знаю,
Хто я є? Сльозинка чи роса?
Лиш про одне тебе благаю –
Дай побачить мені небеса.
Рідна мамочко, я хочу народитись,
Не віддай мене, не погуби,
Бо моє сердечко хоче битись
Й мовить: непоправне не зроби...
Чуєш, мамо, я жива дитинка,
Ручки, ніжки вже у мене є,
Тілечко й душа. Бо я кровинка
Й сподівання і твоє й моє.
Знаєш, мамо, я тут не журюся.
Я вже пальчик в ротика кладу,
З спинки на животик повернуся,
Не лякайся, я не упаду.
Рідна мамо, не сумуй, не треба,
Я на радість, я не для журби.
Дуже я надіюся на тебе,
Пожалій мене і полюби.
А колись, як будеш ти старенька,
Буде важко – я прийду,
І скажу тихенько: „Здрастуй ненька!”
І до рук в цілунку припаду.
І до ніг, й до сивого волосся
Прихилю я голову свою.
Віриш, мамо? Як би не велося -    
Попри все! Я так тебе люблю!
                                  А. Писарчук.
Так, ці строки про небажану вагітність та аборт. Момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним із цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так. Я не буду зараз говорити про фізичний і душевний біль жінки, але давайте іще раз пригадаємо як виглядає 12-недільного зародка. Саме в цей строк дозволено робити аборти-хірургічні операції, під час яких вміст матки видаляється за допомогою спеціальних інструментів.

7. Щоб не робити небажаний аборт, кожна доросла людина повинна знати методи контрацепції. Методи контрацепції поділяються на:
1. Фізичні.
2. Хімічні.
3.Біологічні.
Робота в групах.

Метод контрацепції
Переваги
Недоліки
Ступінь захисту (%)
Презерватив
Захист від інфекцій, які передаються статевим шляхом
Простота у використанні
Доступність, продається без рецепта і є недорогим
Є ймовірність розриву
Поява місцевих алергічних реакцій
98%
Комбіновані оральні контрацептиви (протизаплідні таблетки)
Сама велика контрацептивна надійність
Доступність і простота у прийомі
Безпечні для більшості здорових жінок
Регуляція менструального циклу
Щоденний прийом
Індивідуальна непереносимість
Головна біль, збільшення маси тіла
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
99,9%
Сперміциди – речовини, які руйнують сперматозоїди
Можна використовувати у будь який період життя жінки
Можна приймати протягом довгого часу
10-15 інтервал між використанням і статевим актом
Алергія на речовину
Труднощі у використання
85%
Календарний метод (вираховування днів овуляції)
Не потребує затрат
Не потребує медичної допомоги
Попадання корисних речовин разом із спермою
Наявність чіткого місячного циклу
Низька ефективність
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
25%
Внутрішньо маткова спіраль





Висока ефективність
Вводиться одноразово на довгий час
Не впливає на грудне годування

Встановлюється лікарем
Підвищується небезпека занесення інфекцій
Може випасти із матки
Можливі болі у животі
не використовується у молодих жінок, які ще не народжували
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
99,2
Контрацептивний пластир
Довготривала, не щодення контрацепція
Відсутність ефекту первинного проходження через шлунково-кишковий тракт
Гормони всмоктуються поступово
Відклеювання
Подразнення в місцях прикріплення
Забруднення під час використання
Добре помітний у літній період
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ

90%
Перерваний статевий акт
Відсутні
Дуже низька ефективність
Зменшує задоволення від сексу
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
25%
Термінова гормональна контрацепція
Попереджає медичний аборт
Запобігає вагітності
Можлива кровотеча
Можливість подальшого безпліддя
Не можна використовувати часто
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
95%
Учні знайомляться із методами контрацепції і відповідають на запитання:
1 група – Які контрацептиви захищають від вагітності і від ймовірності зараження вірусом ВІЛ.
2 група – Які контрацептиви є найбільш ефективними і забезпечують найбільшу надійність?
3 група – Які контрацептиви є найбільш безпечними для організму людини?
Висновок: У вашому віці 100% надійність –це утримання від сексу. І це захистить вас і від вагітності і від інфекцій.

V. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Прийом «Мікрофон»
Учні починають речення словами:
«Сьогодні на уроці я дізнався…»
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
Підсумок вчителя:

Забуваємо ми часом, що жива істота, народжена людиною, ще не є людина, людиною її треба зробити.
В. Сухомлинський
VI. Домашнє завдання:
1.     Прочитати параграф 22. Заповнити табличку «Ембріогенез людини»
2.     Підібрати вислови і прислівя про родину
3.     Підготувати повідомлення про штучне запліднення

Додаток 1
Тема: Особливості ембріонального розвитку людини
№ запитання
Відповідь
Скорегована відповідь
Бали
1.      



2.      



3.      



4.      



5.      



6.      



7.      



8.      



9.      



10. 



11. 



12. 



Всього




Додаток 2
І триместр вагітності (1-14 тиждень)
1 тиж.
Закладається головний мозок, зачатки кінцівок. Серце починає скорочуватись
2 тиж.
Формуються кровоносні судини, серце у вигляді трубки, кров, пуповина
3 тиж.
Шкіра виглядає прозорою, починає рости волосся. Плід починає рухатись
4 тиж.
Ділення зиготи, формування морули і бластоцисти. Імплантація
5 тиж.
Закінчується формування органів і частин тіла
6 тиж.
Зародок називається плодом
7-8 тиж.
Розвиваються всі внутрішні органи і частини тіла
9 тиж.
Закладається хребет, нервова трубка
12-13 тижнів
Клітини спеціалізуються, формуються три шари зародкових клітин
14 тиж.
Формуються очі і вуха
ІІ триместр вагітності (16-26)
16 тиж.
Період інтенсивного збільшення ваги. Дитина чує мамин голос, серцебиття
18 тиж.
Очі відкриваються і здатні сприймати світло
20 тиж.
Поліпшуються рефлекторні рухи, а рухи тіла стають сильнішими.
Розвиваються легені. Дитина може засинати і прокидатися
22 тиж.
Жінка відчуває перші рухи плода. Дитина смокче пальчик. Починають працювати нирки
24 тиж.
Малюк може моргати, виробляються хапальні рухи, відкривається рот
26 тиж.
Період росту всіх систем органів. Шкіра вкрита спеціальним захисним мастилом

ІІІ триместр вагітності (27-40)

28 тиж.
Дитина сформована і готова до народження
30 тиж.
Легені розвинені. Розвинений хапальний рефлекс
32 тиж.
Плід активно рухається, реагує на гучні звуки
36 тиж.
Плід перевертається і укладається голівкою вниз
36-40 тиж.
Шкіра потовщується і стає рожевою. Дитина росте дуже швидко


Додаток 3

Метод контрацепції
Переваги
Недоліки
Ступінь захисту (%)
Презерватив
Захист від інфекцій, які передаються статевим шляхом
Простота у використанні
Доступність, продається без рецепта і є недорогим
Є ймовірність розриву
Поява місцевих алергічних реакцій
98%
Комбіновані оральні контрацептиви (протизаплідні таблетки)
Сама велика контрацептивна надійність
Доступність і простота у прийомі
Безпечні для більшості здорових жінок
Регуляція менструального циклу
Щоденний прийом
Індивідуальна непереносимість
Головна біль, збільшення маси тіла
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
99,9%
Сперміциди – речовини, які руйнують сперматозоїди
Можна використовувати у будь який період життя жінки
Можна приймати протягом довгого часу
10-15 інтервал між використанням і статевим актом
Алергія на речовину
Труднощі у використання
85%
Календарний метод (вираховування днів овуляції)
Не потребує затрат
Не потребує медичної допомоги
Попадання корисних речовин разом із спермою
Наявність чіткого місячного циклу
Низька ефективність
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
25%
Внутрішньо маткова спіраль





Висока ефективність
Вводиться одноразово на довгий час
Не впливає на грудне годування

Встановлюється лікарем
Підвищується небезпека занесення інфекцій
Може випасти із матки
Можливі болі у животі
не використовується у молодих жінок, які ще не народжували
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
99,2
Контрацептивний пластир
Довготривала, не щодення контрацепція
Відсутність ефекту первинного проходження через шлунково-кишковий тракт
Гормони всмоктуються поступово
Відклеювання
Подразнення в місцях прикріплення
Забруднення під час використання
Добре помітний у літній період
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ

90%
Перерваний статевий акт
Відсутні
Дуже низька ефективність
Зменшує задоволення від сексу
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
25%
Термінова гормональна контрацепція
Попереджає медичний аборт
Запобігає вагітності
Можлива кровотеча
Можливість подальшого безпліддя
Не можна використовувати часто
Не захищає від ВІЛ і ІПСШ
95%


Конспект уроку з Біології рослин
Тема: Поширення плодів і насіння.
Мета уроку: навчальна: дати загальне уяв­лення про основні способи по­ширення плодів та насіння, їх пристосування до певних спо­собів поширення; ознайомити учнів із плодами та насінням, що їх використовує людина у своєму господарстві, із назвами отруй­них рослин та правилами про­філактики отруєння плодами й насінням;
розвивальна: розвивати в учнів логічне мислення, розумові здіб­ності та активність;
виховна: виховувати самостій­ність, наполегливість.
Учні мають: .
знати: основні способи поши­рення плодів та насіння; назви плодів та насіння, які використо­вує людина, зокрема тих, що міс­тять отруйні речовини;
уміти: розпізнавати різні типи плодів і способи їх поширення; характеризувати пристосування плодів і насіння до поширення; пояснювати значення плодів і на­сіння в житті людини; порівнюва­ти будову плодів і насіння та спо­соби їх поширення; дотримуватися правил профілактики отруєнь плодами і насінням
Обладнання і матеріали: муляжі плодів та колекції насіння, «Маршрутні листи» та додатки до них.
Базові поняття і терміни: плід, анемохорія, антропохорія, зоохорія, орнітохорія, гідрохорія.
Тип уроку: урок-мандрівка
Дата проведення уроку:
Хід уроку
І. Організація класу. (1-2 хв.)
IІ. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.(10 хв.)
1.     Вступне слово вчителя.
-           Дув вітерець, і сотні маленьких дивовижних парашутиків літнім повітрям подалися в мандри — то піднімаючись угору, то опускаючись до самої трави. Як гарно було би зараз підня­тися разом із цими маленькими повітряними мандрівниками ви­соко-високо над землею, розгля­нути згори ліси, річки, нові міста й країни, відомі лише з картинок улюблених книг!

О, який же яскравий цей світ!
О, який же яскравий цей світ!
Синє небо, зелена травичка,
Білі хмари, палкий горицвіт
І прозора, як сльози, водичка.

Синя ара сидить у гіллі,
Білий лебідь кружляє по озері,
Сірий заєць принишк у траві,
Жовті квіти яскрять поміж лозами.

Спить під деревом бурий ведмідь,
Аладіна веселкою міниться,
Ось фламінго рожевий летить,
Синє небо навколо аж піниться.
Щоб побачити це все й полюбить
Не потрібно по світу кататися,
Треба лиш підручник відкрити,
Читати і не зупинятися.

Книжка ця вам про все розповість
- Чим ведмідь від слона відрізняється,
Ця наука вже кілька століть
Біологією називається.

Вчитель:
-       Хто з нас не мріяв про такі по­дорожі! І сьогодні ми можемо трішки помандрувати. Але наша подорож буде незви­чайною, тому що ми мандруватимемо країною Знань.
Оголошення теми уроку
Вчитель:
-                     Для того, щоб подорож була незабутньою, корисною та цікавою, нам слід дотримуватися пев­них правил мандрівника (оголошення мети уроку та правил).

Правила мандрівника
•        Забороняється відволікатися і галасувати.
•        Потрібно брати активну участь, допомагати однокласникам.
•        Обов'язкова умова — гарний настрій та доброзичливість.

Щоб під час нашої подорожі ніхто не заблукав, ми мандрувати­мемо за «Маршрутним листом».
-       Зверніть увагу, що під час мандрівки будуть певні зупинки. На кожній зупинці ви отримува­тимете завдання, за розв'язання яких зможете одержати бали, а в кінці, підсумувавши їх, оцінити результат своєї подорожі.

2.     Підготовка до мандрівки
Тестові завдання
Варіант 1
І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.
1.       Квітка — це:
а)       генеративний орган;
б)      вегетативний орган;
в)       вегетативний та генеративний орган.     
2.       Чоловічі квітки мають:
а)       лише тичинки;
б)      лише маточки;
в)       маточки і тичинки
3. Пилкові зерна формуються у:
а)       пилку;
б)      зав'язі;
в)       приймочці.
II.      Завдання на встановлення відповідності. До кожного ряд­ка, позначеного буквою, до­беріть відповідник, позначений цифрою. Кожна правильна від­повідь — 1 бал.
А — Китиця Б — Кошик В — Щиток Г – Зонтик
1.     Суцвіття, що складається з сидячих квіток, розташованих на розширеній тарілкоподібній головній осі.
2.     Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщеної квітки на квітконіжках різної довжини
3.     Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці пара­сольки.
4.     Суцвіття, в якому квітки кріпляться до головної осі почер­гово за допомогою квітконіжок приблизно однакової довжини
III.     Завдання на встановлення послідовності етапів. Визначте послідовність процесів при статевому розмноженні квіткових рослин, записавши правильний порядок за допомогою цифр. За виконання завдання — 1 бал.
1.   Запилення
2.   Формування статевих клітин
3.   Проростання пилкового зерна
4.   Потрапляння пилкового зерна на приймочку маточки
5.   Запліднення
6.   Потрапляння сперміїв до зародкового мішка
Варіант 2
І. Із запропонованих відпові­дей оберіть одну правильну. Кож­на правильна відповідь — 1 бал.
1. Квітка — це:                                                                                                                                          
а)       видозмінений пагін;
б)      видозмінений корінь;
2.       Жіночі квіти мають;
а)       лише тичинки;
б)       лише маточки
в)       маточки й тичинки.
3.       Яйцеклітина формується у:
а)       зародковому мішку;
б)       зав'язі;
в)       приймочці.
II.      Завдання на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник, позначений цифрою. Кожна правильна відповідь — 1 бал.
А — Зонтик Б — Головка В — Волоть Г – Щиток
1.     Суцвіття, що складається з простих китиць
2. Суцвіття, вздовж головної осі якого розміщені квітки на квітконіжках різної довжини
3. Суцвіття, в якому всі квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі, як шпиці парасольки
4. Суцвіття, що має вкорочену і потовщену головну вісь із квітками на вкорочених квітконіжках
III.     Завдання на встановлення послідовності етапів. Визначте послідовність процесів утворення насінини, записавши правильний порядок за допомогою цифр. За виконання завдання — 1 бал.
1                   Утворення зародка
2                   Утворення зиготи та ен­досперму
3                   Запилення
4                   Злиття одного спермія з яйцеклітиною, а іншого — із центральною клітиною
5                   Формування насінини
Відповіді на тестові завдання
Варіант 1
І. 1а, 2а, 3а.
ІІ. А - 4, Б - 1, В – 2, Г – 3
ІІІ. 2- 1-4-3-6-5.
Варіант 2
І. 1а, 2б, 3а.
ІІ. А - 3, Б - 4, В – 1, Г – 2.
ІІІ. 3 - 4 - 2 - 1 - 5.
Запитання до учнів:
-         Яке запитання було найскладнішим?
-         Яке запитання було найлегшим?
-         Яке запитання було найцікавішим?
-         Яке запитання було нецікавим?

Проблемна ситуація
Колективне розв’язування кросворду

1








10
11




4



8






3


6
7

9




2


5






А
Н
Т
Р
О
П
О
Х
О
Р
І
Я




















































































1. Сухий шкірястий плід, стінки якого прилягають до насінини, але не зростаються з нею.
2. Плід хрону, редису.
3. Сухий плід, оплодень якого зростається з насіниною. Харак­терний для злакових.
4. Багатонасінний плід, який висипає насіння через отвори.
5. Соковита м'якоть плода.
6. Соковитий плід із великою кількістю насіння.
7. Стиглі плоди, які не мають соковитої м'якоті.
8. Плоди, у яких оплодень — со­ковита м'якоть.
9. Плід бука, ліщини. ,
10. Соковитий плід шовковиці.
11. Плід вишні.

Вчитель:
-         Що означає даний термін?
Сьогодні на уроці ми має дізнатись не тільки, що означає даний термін, але і такі терміни:
-         Анемохорія
-         Гідрохорія
-         Зоохорія
-         Орнітохорія
-         Автохорія
-         Антропохорія

На дошці вивішені незавершені і переплутані вирази.
-         Наше завдання: до кінця уроку впорядкувати ці ланцюги.
IIІ. Вивчення нового матеріалу. (30 хв.)
1.    Зупинка «Інтелектуальна скринька»
«Не нудьгуй, а йди з інтелектуальної скриньки знань захопи!
Вправа «Навчаючись - вчусь».
Вчитель:
- Наша подорож не проста. Ми маємо дізнатись, як поширюються плоди і насіння на великі відстані і яке це має значення для розмноження.
Спочатку ми подорожуємо по луках. Які чудові квіти тут ростуть! А ось красуня, яка милує наше око весною і викликає радість у маленьких дітей. Це – кульбаба.
Давайте запитаємо у неї, як вона поширює своє насіння на великі відстані.
Кульбаба (учениця)
Як припустить теплий дощик —
Я згорнусь в зелений кошик.
Подивись!
А коли година гожа,
Я на сонце в небі схожа.
Усміхнись!
Одцвіту я жовтим цвітом,
Одягну на себе літом
Капелюх!
Набіжить вітрець, повіє,
Капелюшок мій розвіє,
Наче пух!

- Я – кульбаба. Я - квіточка сонця, така ж жовтогаряча і красива. Коли нас багато, здається , вся земля вкрита золотом. Згодом це палахкотіння затухає, а натомість серед  свіжої зелені трав з'являються голівки сивої білизни. Дотик легенького подиху вітру — і маленькі "парашутики" з мініатюрним вантажем-насіниною закружляють у повітрі. Насіння в мене легке і дрібне. А найкращий мій друг – це вітер. Ось тільки проблема: куди він летить, туди і летить насіння.
Вчитель.
-         Про який спосіб поширення насіння розповіла нам кульбаба?
-         У яких ще рослин насіння поширюється в такий спосіб?

Латаття (учениця)
Я – латаття біле. Я росту у воді. У мене красива квітка, про мене розповідають безліч легенд.  У давнину мене називали здолай-травою. За стародавні­ми повір'ями, латаття — рослина, яка рятує від нечистої сили. Мандрівники зашивали в мішечок шматочок кореневища й ві­шали собі на шию, проказуючи заклинання: «Здолай-трава! Здолай ти злих людей: лихого щоб на нас не надумали, поганого не мислили, віджени ти чарівника-наклепника. Здолай-трава. Здолай мені гори високі, долини низькі, озера сині, береги круті, пеньки та колоди. Сховаю я тебе, здолай-трава, біля рвійного серця на всьому шляху та на всій доріженьці».
У мене насіння і плоди заповнені повітрям, вони здатні довго плавати, зберігають свою схожість після тривалого перебування у воді.

Калина
Я – Калина. Мої плоди яскаво-червоного кольору приваблюють птахів і для них є доброю поживою. Плоди мої восени гіркі, але як тільки торкнеться мене морозець, вони стають солодкими і смачними. І хоч люблять мене птахи, та я їм тільки за це вдячна, бо вони переносять моє насіння на далекі відстані.
         А ще я є символом України
Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля,
Материнський білий цвіт.
Посадіть калину на городі,
Щоб розквітнула земля!
Із роси пречиста врода,
З неба – почерк журавля.
Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла!
Буде щедрою родина –
Буде честь їй і хвала.
Посадіть калину коло хати,
Щоб на всеньке на життя!
Стане кожен ранок святом,
Дітям буде вороття.
Посадіть калину в чистім полі!
Хай вона освятить час!
Рід наш дуже любить волю.
Хай же воля любить нас!
Синє небо, злоте поле...
Посадіть калину коло школи.
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув в спориші,
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі
.
Антоніна Листопад  
Зоохорія – поширення плодів і насіння тваринами. Рослини:череда, будяк, лопух, шавлія.
Автохорія – поширення  плодів і насіння. Рослини:розрив-трава, люпин, герань, огірок-пирскач.
2.   Зупинка «Логомислик»
«Поміркуй, помізкуй, всі знання аналізуй. Правильну відповідь фіксуй».
Вправа «Обірви зайві пелюстки».
За правильне виконання завдання – 1 бал


(Радиальная диаграмма

Радиальная диаграмма


Радиальная диаграмма

3.   Зупинка «Театральна».
«Акторами станемо, пантоміму розіграємо»
Учні показують за допомогою жестів способи поширення плодів і насіння.
4.Зупинка «Поєднання».
«Все уважно прочитай, правильні відповіді поєднай».
Робота з текстом підручника
Робота із підручником
Кожне правило виконане завдання – 1 бал
Завдання
Опрацюйте текст підручника § 32 нас. 128, 129 «Як людина використовує плоди та насіння у своєму господарстві?» і виконайте завдання
Запропоновані плоди та насіння розподіліть за сферами їх використання:
•        плоди: виноград, огірок, яблуко, баклажан, гарбуз, малина, смородина, ожина, ананас, ківі, манго, калина, горобина, бавовник;
•        насіння: ячмінь, пшениця, жито, рис, соняшник, арахіс, кукурудза, соя, ріпак, льон.
1.       Споживають у їжу...
2.       Годують свійських тварин...
3.       Виробляють різні крупи, борошно...
4.       Отримують олію.
5.       Використовують як сировину для технічних масел...
6.       Використовують у медицині для виготовлення лікувальних препаратів...

ІV. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання.(3хв.)
Зупинка «Кінцева».
Учні підраховують загальну кількість балів.
Підсумковий вірш


РОСЛИНИ В НАШОМУ ЖИТТІ
Як приємно пробігтися зрання
По шовковій траві, що сріблиться
росою!
І гуляти в саду до світання.
Там, де кожен листок розмовляє з
тобою!

Як чудово маленькій комашці
Зупинитись й спочити на квітці
яскравій!
Потім далі летіти за вітром
Й розсипати в повітрі пилок
золотавий.

Як же добре, що в сонячну днину
Можна в тінь прохолодну від
спеки сховатись!
І нестерпну полуденну спрагу
Кавуном соковитим ураз
втамувати.

Як прекрасно, забравшись у гори,
Вільно дихати свіжим повітрям.
Поміж пишних ялинок і сосен,
Між зеленим розлогим гіллям!
Без рослин неможливо нам жити,
Ні тобі, ні найменшій істоті на
світі.

Не були б ми зігріті узимку,
А комахи і звірі - захищені й ситі.
Нам природа дає все, що хочеш:
Зерна, овочі, зелень і фрукти.
Нам рослини - це й одяг і меблі,
І житло, й найцінніші продукти.

Незамінні нам лікарські трави
Завжди раду дадуть всім недугам
й хворобам,
Бо лікують дбайливо застуду
І упевнену відсіч дають всім
мікробам.

Тож цінуйте природні багатства,
Бережіть і завжди пам'ятайте єдине -
Що здоров'ям і нашим життям
Ми завдячуєм також рослинам.
Настя Червоній






















1 коментар:

  1. досить захопливо і гарно побудовано уроки і підібрано матеріал. дякую.

    ВідповістиВидалити